Cell
Cell je procesor vyvinutý ve spolupráci STI (Sony, Toshiba, IBM) pro herní konzoli Sony Playstation 3. Chcete-li si udělat představu o možnostech Cell procesoru, srovnejme jeho výkon s procesory Opteron od AMD. Pokud byste dali dohromady 5 procesorů AMD Opteron, každý se dvěma jádry a každý nataktovaný na frekvenci přes 3 GHz, pak byste zhruba dostali výkon jednoho Cellu na stejné frekvenci. Cell má tedy disponovat výkonem, jemuž by odpovídal výkon AMD Opteronu s ratingem 52000+. Očekává se však, že PlayStation 3 má mít 4 Cell procesory. Vycházíme-li z těchto čísel, měl by jejich výkon odpovídat Opteronu s ratingem 208000+. Odkud se má takový výkon brát? Stačí se podívat na předpokládané schéma Cellu, aby bylo hned jasno.
Cell je v podstatě procesor s 9-ti jádry. Přičemž jedno z nich se trochu podobá jádru z cpu PowerPC G5. Procesoru, který IBM sloužil jako odrazový můstek při vývoji Cellu. Ovšem tady byla jeho funkce zredukována jenom na jakýsi řídící obvod. Zbylých 8 jader se nazývá APU (Attached Processing Unit) a jedná se o velmi výkonné vektorové procesory. Každé APU je plně nezávislé a má přístup do svého vlastního oddílu RAM (není tu žádná cache), takže může zpracovávat data nezávisle na ostatních APU. Může ale rovněž spolupracovat s ostatními APU a počítat jen některý úsek konkrétního výpočtu, zatímco další APU třeba řeší nějakou úplně jinou část. Výpočty na přeskáčku a mimo pořadí jsou samozřejmostí. V minulosti už tu bylo pár procesorů, které byly svými parametry o hodně napřed. Nikdy se ale neprosadily. I v případě Cellu je situace mnohem složitější a i jeho architektura má svá drobná úskalí. Tím největším problémem bude asi výroba, která bude plně v režii IBM. CPU má být vyrobeno 0,065 mikronovou technologií a má pohodlně zvládat frekvence okolo 4,6 GHz při napětí 1,3 Voltu, při teplotách přes 80 stupňů Celsia. I když v Playstation 3 nakonec bude frekvence Cellů snížena, aby se předešlo přehřívání a nemuselo být použito hlučné aktivní chlazení, je jasné, že nároky na kvalitu výroby budou enormní.